Lęki

Czym są zaburzenia lękowe?

Lęk – to nieprzyjemne uczucie, które odczuwamy, kiedy myślimy, co może nas spotkać. Wiąże się on z napięciem, które objawia się w naszej fizjologii. Lęk chroni nas przed różnymi zbyt ryzykownymi zachowaniami, które zagrażają naszemu dobru. Jeśli jednak uczucie lęku jest zbyt silne, przynosi całkiem odwrotne działanie – może wyrządzić niebagatelną szkodę, mocno nas ograniczając i hamując.

NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE ZABURZENIA LĘKOWE:

  • agorafobia
  • fobia społeczna
  • lęk paniczny
  • lęk przed chorobą
  • lęk przed lataniem
  • lęk przed odpowiedzialnością
  • lęk przed podejmowaniem ciężkich decyzji
  • lęk przed samotnością
  • lęk przed starzeniem się
  • lęk przed utratą bliskiej osoby
  • lęk przed zamknięciem w małych pomieszczeniach
  • lęk uogólniony

Lęk w zależności od czasu jego trwania można podzielić na lęk krótkotrwały lub lęk długotrwały. Najczęściej występujące objawy to:

1.     Objawy fizyczne:

  • ból głowy
  • ból kręgosłupa
  • ból serca
  • drętwienie poszczególnych części ciała
  • drgawki
  • mdłości
  • nudności
  • przybieranie na wadze
  • płytki oddech
  • przyspieszona akcja serca
  • suchość w ustach
  • szybsze tętno
  • szybszy oddech
  • zgaga
  • zimne dłonie i stopy
  • zmęczenie
  • zwiększona potliwość

2.     Objawy psychiczne:

  • brak zadowolenia z wykonywanych zadań
  • depresja
  • myśli samobójcze
  • nagły spadek energii
  • negatywne myśli
  • nerwowość
  • niska samoocena
  • poczucie osamotnienia
  • przygnębienie
  • samoobwinianie
  • trudności z podejmowaniem decyzji
  • utrata koncentracji

LECZENIE LĘKU:

Leczenie lęków różni się w zależności od rodzaju i nasilenia objawów im towarzyszących.  Łagodne symptomy mogą być  załagodzone wyłącznie wprowadzeniem zmian w trybie życia (ćwiczenia fizyczne, relaksacja, medytacja). Jeżeli objawy są poważniejsze wskazane jest sięgnięcie po pomoc specjalisty – psychologa lub psychiatry. Może ona działać w oparciu o:

  1. Metodę psychologiczną

Terapie psychologiczne mogą nie tylko pomóc w powrocie do równowagi, ale też zapobiegają nawrotom lęku. Stanowią najefektywniejszą strategię leczenia zaburzeń lękowych. Najczęściej stosowana jest psychoterapia poznawczo-behawioralna, która uczy dostrzegać wzorce swojego myślenia i zachowania, które powodują uczucie lęku. Dzięki ich poznaniu pacjent może świadomie i celowo dokonywać zmian w ich obrębie, a te mogą znacząco redukować lęk, i pomóc pacjentowi radzić sobie z nim.

  1. Farmakoterapię

W przypadku poważnego nasilenia objawów terapia psychologiczna musi być wsparta środkami farmakologicznymi. Dotyczy to osób, u których lęk jest na tyle mocna, że utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Aby przejąć kontrolę nad lękiem wystarczy go zrozumieć. Możesz znacząco ograniczyć objawy lękowe w ciągu zaledwie kilku sesji z psychoterapeutą.

“Kiedy lęk jest pod  kontrolą, przestaje być groźny”.

Jeśli chcesz przejąć kontrolę nad swoim lękiem zadzwoń do Centrum Medycyny Profilaktycznej i umów się na wizytę już dziś!

Kontakt

Rejestracja

Tel. +48 577 920 444  (12) 68 30 613

Centrum Medycyny Profilaktycznej
Kraków, ul. Bolesława Komorowskiego 12

Terminy wizyt

Dostępne w opisach specjalistów

Uzupełnij działanie: 14 + = 22